Back to top


Técnica Administrativa - Scientific Journal


Ficha del artículo

Tipo - Type: Review article

Título - Title

Tecnología del Desempeño Humano

Human Performance Technology

Autoría - Creator

Vega Burgos, Eulalia ⓘ

Balderas Cortes, José de Jesús ⓘ

Resumen

Hablar de desempeño, performance y resultados es referirse al producto del esfuerzo humano mas la utilización de recursos. Trabajar y esforzarse energéticamente, por un determinado número de horas y utilizando una determinada cantidad de recursos materiales, no necesariamente conduce a un buen resultado. Lo anterior ha involucrado a muchos pensadores, a lo largo de la historia, en intentar mejorar el resultado de la actividad humana. Esto ha dado origen a La Tecnología del Desempeño Humano (TDH) o Human Performance Techology TDH ciencia que juega un papel importante en el mejoramiento de los resultados del trabajo humano. La tecnología no es otra cosa que la ciencia aplicada, y desempeño humano se refiere al resultado de un esfuerzo o trabajo de una o mas personas. Entonces, la TDH es una herramienta que esta encaminada a mejorar los resultados del trabajo humano y de la optimización de recursos utilizados en el mismo. De acuerdo con William Thompson (Lord Kelvin), lo que no se puede medir no se puede mejorar, por lo que si se habla de resultados y de esfuerzo y no se mide su producto no es posible mejorar dichos resultados. La TDH se distingue de otras ciencias por sus cuatro principios 1). Se enfoca en resultados, 2). Es sistemática, 3). Agrega valor y 4). Establece alianzas. Se encarga además de cambiar conductas en el ámbito laboral mediante programas de capacitación para generar resultados óptimos en las organizaciones.

Abstract

To speak about performance and results is to talk about the human effort results with the use of material resources. To work and make a substantial effort, for a number of hours using a certain amount of material resources, does not necessarily results in an aceptable output. This matter has taken the interest of many researchers along history, who have tried to improve the human activity at work outcome. This effort has given as a result the Human Performance Technology (HPT) science, which plays an important role in the outputs of the human work. Technology is anything but applied science and human performance refers to the result of one or more people´s work. Then HPT is a tool which purpose is to improve human beings perform at work and the optimization of the material resources used to perform the job. According to William Thompson (Lord Kelvin), what cannot be measured cannot be improved, so that if we talk about human work and results and they are not measured it is not possible to improve those results. The HPT sets itself apart from other sciences by its four principles: 1). HPT focuses on results. 2). It takes systems view, 3). HPT adds value and 4) establishes partnerships. In addition, it is in charged to change behavior at the workplace by delivering training programs to generate the best results in organizations.

Palabras Clave

Tecnología del Desempeño Humano , Desempeño Organizacional, Modelo de Mejoramiento del desempeño

Keyword

Human Performance Technology , Organizational Performance, Performance improvement models - -

Bibliografía - acceso a la indexación de cada trabajo en Scholar Google

Crosby, P.B. (1987). La calidad no cuesta. México: CECSA.

Deming, W.E. (1989). Calidad, productividad y competitividad. La salida de la crisis. Madrid: Díaz de Santos

Garvin, D. A. (1988). Managing Quality: The Strategy and Competitive Edge. Nueva York: Free Press.

Ishikawua, K. (1998). ¿Qué es el control total de la calidad? La modalidad japonesa. Editorial Norma SA.

ISO 9001: 2015 Sistemas de Gestión de la Calidad. Calidad-Requisitos.

ISO 9001: 2015 Sistemas de Gestión de la Calidad. Fundamentos y Vocabulario

Juran, J.M. (1951). Quality control handbook. New York: McGraw-Hill.

Juran, J.M.; Gryna, F.M. (1993). Manual de control de la calidad. Madrid: McGraw-Hill

Parasuraman, A.; Zeithaml, V.A. y Berry, L.L. (1985). "A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research". Journal of Marketing, vol. 49, pp. 41-50.

Servqual (1988): "SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Servi ce Quality". Journal of Retailing, vol. 64, nº1, Spring, pp. 12-40

BERNÁRDEZ, M. Tecnología del Desempeño Humano. Chicago, IL: Global Business Press. (2005).

BRETHOWER, K.S. Maintenance Systems: The Neglected Half of Behavior Change. In Managing the Instructional Programming Effort, Geary A. Rummler, Joseph P. Yaney and Albert W. Schrader (Eds) Ann Arbor: Bureau of Industrial Relations, University of Michigan. Retrieved February 18, 2020

BOLIN, A.U. TDH in military settings. Performance Improvement. 46(3) 5-7 (2007).

GILBERT, THOMAS F. Human Competence: Engineering Worthy Performance, San Francisco: Pfeiffer. (2007).

HARLESS, J. H. Front End Analysis Workshop. Newnan, GA: Harless Performance Guild. (1987).

ISPI, (s/f) International Society for Performance Improvement, consultada el 16 de febrero del 2020

KAUFMAN, R. (2004): Planificación Mega Herramientas prácticas para el éxito organizacional, Psique (6), (2004)

KIRKPATRICK PARTNERS. The Kirkpatrick four levels: A fresh look after 50 years. Retrieved on February 2012

MALOTT, M. Paradoja de cambio organizacional. México: Trillas (2003).

PERSHING, J.A. Handbook of Human Performance Technology: Principles Practices Potential. San Francisco: Pfeiffer. (2006)

ROCO MC, WS Bainbridge. Converging technologies for improving human performance: Nanotechnology, biotechnology, information technology and cognitive science: Spinger Science and Business Media. (2013)

SOTO E, SAUQUET A., GORE E., VOGEL E., CÁRDENAS J.A. Y SOLER C. Gestion y Conocimiento las organizaciones que aprenden. México. Thompson. (2006)


Journal: Técnica Administrativa - ISSN: 1666-1680

Volume: 20, Number: 2, Order: 3; ISSUE: 86

Date of publisher: 2021-04-15

URL: www.cyta.com.ar/ta/article.php?id=200203

License: Atribución 4.0 - Internacional (CC BY 4.0) / © Ciencia y Técnica Administrativa

Registro ISSN:1666-1680

Cita del artículo - Modern Languages Association (MLA) ⓘ

Vega Burgos, Eulalia; Balderas Cortes, José de Jesús; (2021). Tecnología del Desempeño Humano . Técnica Administrativa. 20(2), 3. http://www.cyta.com.ar/ta/article.php?id=200203


Google Scholar Index

Article

Tecnología del Desempeño Humano

Publisher:

Ciencia y Técnica Administrativa - CyTA


To send article, send it to the email: editorialcyta@gmail.com

Identify it, in the subject field, with the word: Article

In the body of the email, indicate the following information for each of the authors, name to be quoted, filiation, and email