Ficha del artículo
Tipo - Type: Research article
Título - Title
Pensar la comunicación más allá de la transmisión: Diseñar procesos innovadores de mejora continua en comunicación
Thinking communication beyond transmission: innovative communication continuous improvement processes design
Autoría - Creator
Manucci, Marcelo ⓘ
Resumen
Este trabajo presenta un modelo de análisis y diseño de procesos de mejora continua de procesos de comunicación basado en cuatro vectores de desarrollo. A partir de un cuestionario de autoevaluación, la organización define procesos en base a la dinámica de cuatro atractores, establece un diagnóstico sobre una escala que mide el estado de desarrollo y analiza intervenciones para iniciar y gestionar diferentes procesos.
Abstract
This work presents a model of analysis and design processes for continuous improvement in communication processes based on four vectors of development. From a self-evaluation questionnaire, the organization defines processes based on the four attractors dynamics, establishes a diagnosis on a scale that measures the state of development and analyzes interventions to initiate and to manage different processes.
Palabras Clave
COMUNICACION, CULTURA, ADMINISTRACION ⓘ
Keyword
comunicación en el trabajo, organizational culture, corporate culture ⓘ - ⓘ
- ⓘ
Bibliografía - acceso a la indexación de cada trabajo en Scholar Google
ACKOFF, R.; Gharajedaghi, J. Mechanics, Organisms and Social Systems, en Strategic Management Journal. Vol. 5, 1984.
CAIRNS, L.; FAHRINGER, Introduction to Fractals, en Freshman Colloquium: Natural Patterns. Arizona University
GHARAJEDAGHI, J. Systems Methodology. A Holistic Language of Interaction And Design Seeing Through Chaos and Understanding Complexities. Ackoff Center for Advancement of Systems Approaches. University of Pennsylvania. 2004.
HALPERN, Joseph Y. Reasoning about Uncertainty. The MIT Press. Cambridge, Massachusetts. London, England. 2003 Massachusetts Institute of Technology.
JOHNSTON, Jr., J. Douglas Bate. The power of strategy innovation. A new way of linking creativity and strategic planning to discover great business opportunities. AMACOM books. New York, 2003.
KAUFFMAN, Stuart. Escaping the Red Queen effect, en The McKinsey Quarterly. N 1. New York,1995.
MANUCCI, Marcelo. Atrapados en el presente. La comunicación como herramienta para construir el futuro corporativo. CIESPAL. Quito, 2005.
MANUCCI, Marcelo. El DirCom entre la incertidumbre y la acción. En: Joan Costa y otros. Master DirCom. Los profesores tienen la palabra. Grupo Design. La Paz, 2005.
NOBREGA, Clemente. A Ciência da gestão. SENAC Río. Rio do Janeiro, 2005.
SERRA, R.; Iriarte, J.; Le Fosee, G. El Nuevo juego de los negocios. Norma. Buenos Aires, 2000.
STACEY, Ralph. Organizations as complex responsive processes of relating, en Journal of Innovative Management. Volume 8 Number 2. London, Winter 2002/2003.
TETENBAUM, Toby J. Shifting paradigms: from Newton to chaos, en Organizational Dynamics. American Management Association. Spring, 1998. V26 N 4.
TUSHMAN, Michael. O Reilly, Charles. Winning Through Innovation: A Practical Guide to Leading Organizational Change and Renewal. Harvard Business School Press. Boston, 2002.
YOUNGBLOOD, Mark D. Leadership at the edge of chaos: from control to creativity, en Strategy and Leadership. Sept-Oct. 1997 v25 n5.